Teszt: milyen messziről hallják meg az autósok a motorhangot?
Érdekes kísérletet végeztek a MotoADN tagjai és a Bukaresti Egyetem szakértői: azt vizsgálták, vajon tényleg hallani-e az utastérben a hátulról közeledő motor hangját.
Röviden úgy is feltehetnénk a kérdést – vajon tényleg életet ment a hangos dob, ahogy a mondás tartja? Roppant célravezető módszerrel vizsgálták a kérdést: nemes egyszerűséggel különböző hangerejű motorokat állítottak járó motorú autók mögé, és mikrofonokkal ellenőrizték, hogy a zenét hallgató, beszélgető utasok hallanak-e bármit a motorhangból.
Milyen messziről hallják meg a sofőrök a motorhangot?
Nem akarjuk lelőni a poént, ezért ki a videóra kíváncsi, még az eredmények előtt nézze meg a felvételt. Különösen a már szabálytalanul hangos, de a gyáritól csak 15-20 decibellel eltérő gépeket érdemes figyelni:
Röviden tehát az eredmények, melyek persze senkit nem leptek meg, aki kicsit is konyít a fizikához és a hangterjedéshez:
- 15 méteres távolságból egyszerűen semmit nem hallani a gyári vagy sportdobbal felszerelt motorok hangjából
- 10 méterről már beszűrődik némi zaj, de mivel az emberi fül csak a magas hangok irányát tudja pontosan meghatározni, az alacsony frekvenciájú kipufogózaj nem segít a sofőrnek, hogy megállapítsa a motor helyzetét
- Extrém hangosnak kell lennie a dobnak (kb. 130-135 dB), hogy biztonságos távolságból, 15-20 méterről meghallják az utastérben. Ez fizikailag lehetetlen, a hangnyomásversenyeken a már fülsértően üvöltő vasak is rendre 115-120 dB-t teljesítenek, és a hangnyomásmérés sajtos szabályai miatt az emberi fülnek az fele olyan hangosnak tűnik (!), mint a 130 dB.
Megdőlt tehát a városi legenda. Persze ettől még nyugodtan vegyen bárki sportdobot, ha ez a szíve vágya, de kár arra hivatkoznia, hogy „muszáj feltennem, különben nem vesznek észre a sofőrök.”