Tegyünk rendet: mi a különbség a roller, kerékpár és a villanyrobogó között?
Több újságban bírálták a rendőröket, hogy az új szabályok miatt rászálltak a rolleresekre és az elektromos robogókra. Márpedig az a helyzet, hogy ők csak próbálják betartani a KRESZ-t, ami ráadásul már tíz éve nem változott, azaz szó sincs „új szabályokról”.
Tulajdonképpen az a probléma gyökere, hogy a forgalmazók gyakran félinformációk alapján vagy a teljes igazságot szándékosan elhallgatva adták el portékáikat, és elhitették a vevőkkel, hogy sisak, biztosítás nélkül használhatók a villanyrobogók és –rollerek. Azonban hiába érvelnek azzal, hogy az ő gépük 300W alatti teljesítményű, ez nem jelenti azt, hogy automatikusan kerékpárnak minősül.
Tegyünk rendet – mi kerékpár és mi nem az?
A félreértés alapja, hogy a KRESZ 28. § (2) pontja szerint „a kerékpár egy olyan kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.” Nos, ez magyarul annyit jelent, hogy az ember hajtja a motor pedig segíti a tekerést, tehát ami gázadásra elindul, az már nem lehet kerékpár.
Egyszerű a szabály, mégis sok a félreértés: ha tekerés nélkül is elindul az e-roller vagy villanyrobogó, akkor nem lehet kerékpár. Csak sisakban, biztosítással és jogsival vezethető (Kép: MTI)
Ez alapján szinte mindegyik itthon elérhető, elektromos hajtású kétkerekű segédmotornak, 4 kW teljesítmény felett pedig motorkerékpárnak számít – valódi kivételt csak az elektromos rásegítésű, hagyományos kerékpárok jelentenek. Tehát az olyan különös szerzeteket, mint a Budapesten látható Ogre villanyrollerek vagy Blinkee robogók is segédmotorkerékpárok, vagyis mehetnek buszsávban, viszont nem használhatóak bringasávon és nem vezethetők sisak és jogsi nélkül.
Már kétszázezren látták a rendőrség és a Globo TV riportját, amiben maguk az egyenruhások mondják el, mi számít kerékpárnak és mi nem az
Hosszú évtizedek óta húzódik a magyar segédmotorok rendszámozása, pedig a villanyrobogók ügye egy újabb remek példa, ami kezelhetőbb lenne, ha forgalmit kapna minden hazai motor. Ez alapján már a papír kiadásakor eldőlne, hogy kerékpárnak vagy segédmotornak minősül, így a kereskedések sem árulhatnák bringaként a villanymotorral önállóan gyorsító robogókat.
Frissítve – 2019. 11. 21.
Ma délután Pintér Sándor belügyminiszter a következő írásbeli választ adta az elektromos rollerek használatával kapcsolatos országgyűlési kérdésre:
„Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés alapján csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A rendőrség a hatályos jogszabályok alapján köteles eljárni”.
Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy mától minden elektromos roller kötelező „tartozéka” a jogosítvány (AM, B, A1, A2 vagy A), a felelősségbiztosítás, valamint a bukósisak, csakúgy, mint az elektromos vagy hagyományos robogókon.