Hívj minket: Hétfőtől -Péntekig 7:00-16:00-ig
  • Telefon

    +36 (30) 450 1608

  • Email

    info @ cribmoto.hu

 Hamarosan jön az új KRESZ, zöld utat kapnak az elektromos rollerek

Hamarosan jön az új KRESZ, zöld utat kapnak az elektromos rollerek

Noha ezerszám közlekednek Budapest utcáin, egyelőre egy árva szó sem esik a KRESZ-ben a rollerekről, így afféle megtűrt járművek az utakon.

Szerencsére hamarosan megváltozik ez az áldatlan a helyzet, ugyanis heteken belül érkezhet a 2021-es KRESZ-módosítás, benne a rollerekkel, melyeket rögtön két kategóriába sorolnak majd teljesítményüktől és végsebességüktől függően.

Két kategóriába sorolják Magyarországon a rollereket

Alapvetően egy nagy családba tartoznak majd a rollerek, amit a tervek szerint így fogalmaznak meg az új KRESZ-ben:

Legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű.

Valószínűleg az L1e kategóriába sorolják majd a nagy teljesítményű rollereket, amire a következő szabályok vonatkoznak: igazolni kell, hogy közúti közlekedésre alkalmas, illetve teljesíti a kategória feltétleit, azaz legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességű és elektromos hajtás esetén folyamatos névleges teljesítménye maximum 4 kW (Kép: MTI)

Úgy tűnik hát, hogy gyakorlatilag a bringák és segédmotorok jelenlegi szabályozását ültetik át a rollerekre, így létrehozva a kis sebességű, illetve a városi közlekedésre alkalmas e-rollerek kategóriáját. Idézzük:

Kis teljesítményű motoros roller az a jármű, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes.

Ezzel szemben a nagy teljesítményű kategóriába tartozik minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű, azaz csúcsteljesítménye minimum 350 W és legfeljebb 4000 W.

Természetesen ehhez igazodna a szabályozás többi része is, tehát a legfeljebb 350 W-os modellek jórészt kerékpáros előírások szerint közlekedhetnek, leszámítva, hogy csak egy ember utazhat rajtuk, nem húzhatnak utánfutót stb. A 350 és 4000 W közötti rollerek csak 16 éves kor felett lesznek vezethetőek, és használatukra közel azonos regulák vonatkoznak majd, mint napjainkban a segédmotoros kerékpárokra.

Tehát a jelenlegi tervek szerint bármilyen erős is legyen a roller, a végsebessége nem lehet több 45 km/óránál, ami némi ellentmondást szülhet. Elvégre a közepes méretű, 1000-1500 wattos modellek is simán 50-60-nal hasítanak, azaz (papíron) nem férnek bele a segédmotor kategóriába.