Hamarosan jön az új KRESZ, zöld utat kapnak az elektromos rollerek
Noha ezerszám közlekednek Budapest utcáin, egyelőre egy árva szó sem esik a KRESZ-ben a rollerekről, így afféle megtűrt járművek az utakon.
Szerencsére hamarosan megváltozik ez az áldatlan a helyzet, ugyanis heteken belül érkezhet a 2021-es KRESZ-módosítás, benne a rollerekkel, melyeket rögtön két kategóriába sorolnak majd teljesítményüktől és végsebességüktől függően.
Két kategóriába sorolják Magyarországon a rollereket
Alapvetően egy nagy családba tartoznak majd a rollerek, amit a tervek szerint így fogalmaznak meg az új KRESZ-ben:
Legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű.
Úgy tűnik hát, hogy gyakorlatilag a bringák és segédmotorok jelenlegi szabályozását ültetik át a rollerekre, így létrehozva a kis sebességű, illetve a városi közlekedésre alkalmas e-rollerek kategóriáját. Idézzük:
Kis teljesítményű motoros roller az a jármű, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes.
Ezzel szemben a nagy teljesítményű kategóriába tartozik minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű, azaz csúcsteljesítménye minimum 350 W és legfeljebb 4000 W.
Természetesen ehhez igazodna a szabályozás többi része is, tehát a legfeljebb 350 W-os modellek jórészt kerékpáros előírások szerint közlekedhetnek, leszámítva, hogy csak egy ember utazhat rajtuk, nem húzhatnak utánfutót stb. A 350 és 4000 W közötti rollerek csak 16 éves kor felett lesznek vezethetőek, és használatukra közel azonos regulák vonatkoznak majd, mint napjainkban a segédmotoros kerékpárokra.
Tehát a jelenlegi tervek szerint bármilyen erős is legyen a roller, a végsebessége nem lehet több 45 km/óránál, ami némi ellentmondást szülhet. Elvégre a közepes méretű, 1000-1500 wattos modellek is simán 50-60-nal hasítanak, azaz (papíron) nem férnek bele a segédmotor kategóriába.