Aktuális: Öt tévhit a civil rendőrautókról
Az utóbbi hetekben ismét több bejegyzés született arról, hogy egyre gyakrabban cirkál – a jellemzően MYL-es rendszámú – civil rendőrautó a környékünkön, XI. és a XXII. kerületben. Persze ezúttal is megjelentek a városi legendák a hozzászólások között, ezért összeszedtük egy helyre, mit tegyél és mit ne, ha lemeszelnek egy civil rendőrautóból.
Általában öt visszatérő kérdés – pontosabban állítás – merül fel a kommentekben, élen azzal, hogy ez nem rendőrautó, tehát nem is kell megállnod…
1. Miért álljak meg, ha nem is rendőrautó?
Sajnos el kell keserítsünk mindenkit, aki csupán azért próbálna meglógni, mert nincs Police felirat a kocsin. A KRESZ ezúttal is egyértelműen fogalmaz:
a 6. § szerint a járművek megállítására menet közben a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból, illetve motorkerékpárról ad jelzést karjának, fehér szegélyű piros tárcsának, piros vagy fehér fényű lámpának fel-le mozgatásával.
A fényjelzés ott van, tehát nincs mese: muszáj megállnod.
2. Ha mégis meglépek, akkor kiküldik a tulajdonosnak (nekem) a csekket?
Maga a rendőrség erősítette meg, hogy a civil rendőrautókba telepített kamera nem alkalmas közigazgatási bírság kiszabására, tehát csak akkor kapsz bírságot, ha a helyszínen megállítanak. Más kérdés, hogy ennek dacára sem éri meg trükközni, hiszen ahogy a zsaruk mondják: egyik motoros sem gyorsabb a CB-rádiónál…
Az első fecske: Krizsán Tibor tavaly tavaszi képe az egyik első civil autós elfogásról a 8-as úton – 90 000 forintba került a „mutatvány”
Arról nem beszélve, hogy a gyorshajtásért fizetett összeg köszönőviszonyban sincs azzal, amennyit a menekülésért kiszabnak, szóval így se, úgy se éri meg.
3. Tényleg vannak civil rendőrmotorok is?
Legutóbb egy éve nyilatkoztak róla a rendőrök, akkor azt mondták, egyelőre nincs tervben jelöletlen hatósági motorok beszerzése. Viszont tőlünk nyugatra annál inkább számíthatsz ilyenre, jellemzően párosával járó túraendurók nyergében járőröznek a civilruhás motorosrendőrök például Alsó-Ausztria útjain.
4. Mit tegyek, ha „letoltak” az útról, és ezért mentem gyorsan?
Már csak az ellenőrzés hatékonysága miatt is általában többsávos úton, nagyjából a megengedett sebességgel dolgoznak a civil mérőautók. Ha Te a belső sávban haladsz, és közvetlenül rád tapad valaki, akkor nem a gázadás a megfejtés…
Nem véletlenül szálltak ránk – idén egy motoros tartja a TISPOL-rekordot 216-tal, előtte pár héttel pedig egy hayabusás száguldott (állítása szerint lángosért) 227-tel, mikor elcsípték
Szóval haladj tovább a megengedett sebességgel, és mivel a KRESZ 36. § (2) előírja, hogy még a gyorshajtást elkövető sofőrt sem tarthatod fel, nemes egyszerűséggel húzódj ki a külső sávba, hadd előzzön. Gyakori kifogás, hogy „a rendőrök hajszoltak bele a gyorshajtásba”, de bármennyire is hangoztatták ezt a megbírságolt autósok és motorosok, a felvételek eddig nem őket igazolták.
5. Igaz, hogy 15 km/órás sebességtúllépésért még nem büntethetnek meg?
Igaz is és nem is. Helyszíni bírságot már 51 km/órára is kaphatsz (elvileg), de nem jellemző. Viszont a Szombathelyről érkező közigazgatási bírság határa valóban 65 km/óra, ráadásul erre még rászámolnak 3 km/órát a gép pontatlansága miatt.
Vagyis a GPS szerint 68 km/órával, óra szerint úgy hetvennel mehetsz a bírság kockázata nélkül városban, ha például VÉDA-kapu felé közeledsz, mely után garantáltan csak közigazgatási bírság érkezhet.
Röviden tehát ugyanúgy köteles vagy megállni a civil kocsiknak, mintha egy hagyományos rendőrautóból meszelnének le, de aki kicsit is odafigyel és nem követ el komoly kihágást, azt aligha szedik ki a sorból. Az ilyen „elfogók” egyébként is legtöbbször a kocsikra vadásznak, de ha olyan motorossal találkoznak, mint az idei TISPOL-gyorshajtó 216-tal, akkor nem kérdés, hogy nyomába erednek.