Hívj minket: Hétfőtől -Péntekig 7:00-16:00-ig
  • Telefon

    +36 (30) 450 1608

  • Email

    info @ cribmoto.hu

 Robogórendszám: mi történt az utóbbi tíz évben?

Robogórendszám: mi történt az utóbbi tíz évben?

Biztosítói becslések szerint úgy 600 ezer segédmotor, robogó fut Magyarország útjain, melyek nagyjából felének nincs érvényes kötelező biztosítása és jelentős részük egyébként is nagyobb ötvenesnél, vagyis hivatalosan nem is lehet segédmotor. A rendszámozás mindkét problémát megszűntetné, és eltűnhetnének a városokból az 50/125-ös gépek, de egyelőre nem úgy tűnik, hogy kapkodnának vele…

Még a kétezres években született kormányzati döntés a robogók rendszámozásáról, ami olyan társadalmi ellenállásba ütközött, hogy szépen csendben, a karácsonyi holtidőszak kellős közepén meg is jelent a módosított szöveg a Magyar Közlönyben – visszavonták a rendeletet. Ezután évekig csend volt, majd 2015-ben kezdték újra pedzegetni a témát.

Fontos, hogy ne legyen drága a robogórendszám

Mivel a segédmotorok gyakorlatilag a legolcsóbb, szabályos eszközei a városi közlekedésnek, az nem lehet megoldás, ha aránytalanul sokba kerül a bevizsgálás, valamint a rendszámozás, hiszen ez gyakorlatilag a kategória halálát jelentené. Ezért aztán már az elején leszögezték a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékesei, hogy:

„bármiféle intézkedés feltétel- és követelményrendszere csak az állampolgárok teherbíró képességét figyelembe véve alakítható ki.”

Mivel korábban már tettek egy javaslatot egyszerűsített vizsgára és rendszámozásra, mégpedig 15 és 20 ezer forint közötti díjért, ez a nyilatkozat arra utal, hogy valószínűleg ennél is olcsóbbá tennék a kismotorok papírozását.

Székesfehérváron ellenőrizték a robogókat. A megállított gépek harmada szabálytalan volt…

Eközben a rendőrök is igyekeztek minél több szabálytalan kismotort kiszűrni az utakról, de persze ez csak tűzoltás – nem lehet 600 ezer motorost ellenőrizni, erre egyszerűen nincs ember a rendőrségnél. Közben a minisztériumban is ment az ötletelés, de érdekes módon nem született döntés a rendszámról. Eközben az olyan „fejlett nyugati államok”, mint például Románia és Szerbia sikeresen bevezették a robogórendszámot, s bármennyire is elégedetlenkedtek, tiltakoztak az motorosok, évenkénti (!) műszaki vizsgára kötelezték a gépeket. Tuti itthon is kiverné a biztosítékot (helyesen: biztosítót) egy ilyen döntés, pedig józan paraszti ésszel átgondolva semmi különöset nem írnak elő.

Legyen biztosításod és szabályos, közlekedésre alkalmas motorod – mi ebben olyan nehéz? Pont ezt várják el az összes többi közlekedőtől is…

A zsaruk is megerősítették, hogy rengeteg a szabálytalan segédmotor: a teljesítmény-mérőpados ellenőrzésen a robogók harmada bizonyult szabálytalannak vagy közlekedésre alkalmatlannak – ötvenből 14 esetben kezdeményeztek szabálysértési vagy büntetőeljárást. Ha ezt a számot kivetítjük az itthon futó 5-600 ezer robogóra, akkor gyorsan kijön, hogy több százezer motor lehet sáros, és nem is közlekedhetne rendszám, forgalmi nélkül.

A feladat tehát adott, és felháborodás ide vagy oda, Romániához és Szerbiához hasonlóan itthon is ideje lenne rendszámozni a robogókat. Már csak azért is, mert ezzel kiszűrhetnék az érvényes biztosítás nélkül közlekedő 50/125 motorokat, melyek mennyiségét megbecsülni is nehéz, de a fenti példa alapján 150 és 200 ezer darab közé tehető.