Mire figyelj, ha csapatban motorozol?
Járványhelyzet ide vagy oda, hamarosan tényleg megkezdődik a nagyobb túrák szezonja. Előbb persze határokon belül, majd – reméljük – a határnyitás után szerte Európában. Most röviden összefoglaljuk a csapatban motorozás szabályait, hogy felkészülten vághassatok bele az első idei kirándulásokba.
Bizonyára sokan belefutottak már olyan csoportos motorozásba, ahol egy vagy több tag nem volt képben az alapvető szabályokkal. Menet közben előzés, hol az út jobb szélén, hol a záróvonalat centizve haladás, no meg a rágógumi-effektus, azaz hogy a kanyarban nagyon lemarad, az egyenesben teligázon próbálja behozni a lemaradást, majd besatuzik, amikor utoléri a sort. Hogy minél ritkább legyen az ilyen, egy helyre összeszedtük a leggyakoribb hibákat, és azt, miként tehetsz ellenük.
A csoportos motorozás szabályai
Először is mindenképpen szükség van egy felkészült, tapasztalt túravezetőre és – ha van rá lehetőség –, akkor legalább 8-10 motoronként egy zárómotorra is. A túravezetőt követik úgynevezett cipzáralakzatban a többiek, azaz
mindig a sáv ellentétes szélén kell elhelyezkedned, mint az előtted-mögötted haladó motoros.
Ezáltal rövidebb a sor, könnyebben átjut a kereszteződéseken, viszont elegendő fékút jut mindenkinek, ha hirtelen fékezne a felvezető.
Egy teljesen téves városi legenda miatt számtalanszor látjuk, halljuk, hogy hátul menjenek a lassabbak, akiknek esetleg kisebb motorjuk is van, így nem tartják fel a többieket. Ezzel szemben pont hátul a legnagyobb a tempó, hiszen például előzéskor, ha nem tudnak elmenni „egy füst alatt” az autó mellett, akkor a hátul haladóknak kell behozni a lemaradást, miután ők is megelőzték a kocsit. Ezért aztán alapesetben a felvezető mögé kerülnek a lassabbak, de persze abban is van ráció, ha két csoportra osztják a csapatot:
elöl a gyorsak, hátul a lassabbak, de ez csak akkor működhet, ha nincs félreérthető kereszteződés, ahol rossz irányba mehetnek a hátul haladók.
Vagyis ilyenkor a zárómotoros tart a lassabbakkal, a felvezető pedig a gyorsabb résszel, és a következő kereszteződésnél, útelágazásnál megvárják a szerényebb tempójú túratársakat.
Emellett szintén a felvezető- és zárómotoros feladata felvázolni a napi útvonalat, pihenőket, tájékoztatni a tagokat a várható extrém helyzetekről (pl. útfelbontások, sűrű forgalom, trükkös kereszteződések stb.) Ha nem is előírt feladat, de elengedhetetlen, hogy a résztvevők időnként a tükörbe pillantva ellenőrizzék, „megvan-e” a mögöttük haladó. Nem kell 3-4 motorra visszatekinteni, ez túl sok idő, és nem is veszélytelen állandóan a visszapillantót bújni, viszont ha mindenki csak a mögötte jövőért „felel”, az már elég.
Végül pedig a legfontosabb: soha ne hagyd, hogy úrrá legyen rajtad a csordaszellem! Nem gond, ha lemaradsz, ha sok a tempó, csak jelezd a túravezetőnek, hogy tehessen ellene! Sokkal jobb öt perccel később odaérni a hágó tetejére, mint a többieknek órákig várni, hogy megérkezzen a motormentő a sérült vasért…
Jó utat mindenkinek a 2021-es túrákhoz, és reméljük, hogy mielőbb találkozhatunk kedvenc szerpentinjeinken!