Mi számít „engedély nélküli átalakításnak”?
Megannyi motor érkezik a műhelyünkbe, amin utólag felszerelt bukócső, kormány, lábtartó stb. virít. Sajnos sok a félreértés a témában, hogy ezek melyike szabályos, ezért most röviden összeszedjük: mit cserélgethetsz szabadon a gépen, és mi az, amiért megállíthat a rendőr.
A legtöbb tulajdonos arra hivatkozik, hogy nincs benne a KRESZ-ben, hogy felpattinthat-e egy xenonfényszórót vagy másik kormányt, és tulajdonképpen igaza is van. Ezt ugyanis nem a KRESZ, hanem a KöHÉM szabályozza, mégpedig elég egyszerűen, világosan – laikusként is könnyű kiigazodni rajta.
Mi számít „engedély nélküli átalakításnak”?
Röviden úgy összegezhetnénk, hogy ha bármit kicserélsz egy gyári motoron, akkor az már átalakítás, de szerencsére ez nem teljesen így van, hiszen akadnak fontos kivételek. Gyorsan essünk is túl a száraz jogi szövegen, utána pedig gyakorlati példákon mutatjuk be, mit szabad és mit nem.
Az 5/1990. (IV.12.) KöHÉM szerint
- 25. §(1) A gépjármű és pótkocsija pótalkatrészeinek és tartozékainak megfelelőségét – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – műbizonylattal kell tanúsítani, azonban
- (2) nem kell a megfelelőséget tanúsítani (b) az alárendelt szerepű pótalkatrészek és tartozékok (díszítőelemek és kényelmi felszerelések stb.) esetében, amelyek a jármű rendeltetésszerű használatára befolyással nincsenek.
Tehát felrakható minden olyan matrica, tankpad, felnicsík és más dekorelem, ami nem ütközik egyéb szabályba. Ilyen például, hogy a fényvisszaverő matricák elöl csak fehér, hátul csak piros színűek lehetnek, hogy ne tévesszék meg a többi közlekedőt.
Ugyanígy megveheted a kifejezetten a motorhoz készült túradobozt, tanktáskát, hiszen ezeknek nincs köze a motorkezeléshez, csupán „kényelmi felszerelések”.
Viszont a fékkartól, a plexin, kormányon és a lábtartón át, egészen a sportkipufogóig minden más alkatrész engedélyköteles, ami bármilyen kapcsolatban van a motor kezelésével vagy annak műszaki jellemzőivel (pl. dB-érték). Persze akkor sem kell kétségbe esned, ha vettél egy E-jeles kipufogót, ami hangosabb a gyárinál. A szabályos cserealkatrészek ugyanis bármikor felszerelhetőek, de csak úgy, mint például az autók vonóhorga.
Ez azt jelenti, hogy ha átalakítod a motort a kifejezetten hozzá készített túrakormánnyal, sportkipufogóval stb., akkor azt be kell jegyeztetned a forgalmi engedélybe. Ez talán furán hangzik a hazai motorosoknak, hiszen csak elvétve akad olyan sportkipufogó, aminek nyoma van a forgalmiban, pedig ez összeurópai előírás. Ha veszel egy osztrák vagy német motort, annak a papírjaiban is ott áll, hogy mikor szerelték fel és hagyták jóvá a gyáritól eltérő kipufogót vagy bármilyen más extrát.
Röviden és velősen tehát bármit felrakhatsz, ami a gyártó igazolása szerint közúton használható, és „díszítőelem vagy kényelmi felszerelés”. Minden más alkatrészt csak akkor, ha az garantáltan a motorodhoz készült és közúti engedélyt kapott. Tegyük hozzá újra: ezeket hivatalosan ugyanúgy be kell (kéne) jegyeztetni a forgalmidba, mint az autók vonóhorgát vagy például LPG-gázszettjét.