Hívj minket: Hétfőtől -Péntekig 7:00-16:00-ig
  • Telefon

    +36 (30) 450 1608

  • Email

    info @ cribmoto.hu

 Mit jelent az „engedély nélküli átalakítás”?

Mit jelent az „engedély nélküli átalakítás”?

Gyakran halljuk a rendőrségi hírekben, hogy engedély nélküli átalakítás miatt vették el a forgalmiját az autósnak, motorosnak, miközben a képen szereplő gép látszólag gyári. Mit jelent hát ez a fogalom, és miként kerülheted el, hogy bírságot kapj?

Senkit nem akarunk száraz jogi szövegekkel fárasztani, ezért csak belinkeljük a hivatalos rendeletet: KÖHÉM 5/1990 – akit részletesen érdekel, itt elolvashatja a teljes szöveget, a 25. paragrafusnál van a lényeg. Ez utóbbit ki is másoljuk ide: nem kell igazolnod az alkalmasságot

az alárendelt szerepű pótalkatrészek, tartozékok (díszítőelemek és kényelmi felszerelések stb.) esetében, amelyek a jármű rendeltetésszerű használatára nincsenek befolyással.

Tehát egy felragasztható tankpad miatt nem kell műszakira rohannod, miként a gyári konzolra felrakott oldaldoboz sem vörös posztó a yard szemében – nyugodtan használhatod.

Az engedély nélküli átalakítás következményei

Viszont a motor működésében és irányításában szerepet játszó alkatrészeket ugyanúgy be kell jegyeztetni a forgalmi engedélybe, mint például az autók vonóhorgát. Ilyen például a nyitott kipufogó, a módosított fék- és kuplungkar, a gyáritól eltérő fényszóró stb.

Ránézésre nagyon hasonló az engedélyezett és a – jellemzően Kínából származó -, tiltott alkatrész. Utóbbira azért „utaznak a rendőrök”,  mert ha nincs tesztelve, hogy eséskor miként törik, akkor sérülést okozhat a vezetőnek és utasának

„Ha valaki átalakításokat hajt végre a motoron, javasoljuk szakszerviz, szakember tanácsát kérni vagy a közlekedési hatóság szakembereivel egyeztetni, így a szabálytalan és veszélyt jelentő átalakítások elkerülhetők.” – ezt már a hazai ellenőrzésben résztvevő Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal válaszolta a motorosok kérdéseire, bár arra nem tért ki, hogy pontosan mi az engedély nélkül felrakható kényelmi felszerelés és mi a valódi átalakítás.

Szerencsére Racsné Galambos Gréta r. százados sokkal közlékenyebb volt, mint a Kormányhivatal munkatársa, és elmondta: az alkatrész esetleges baleset során csak olyan alakváltozást szenvedhet, ami a baleset kimenetelét (személyi sérülés fokát) nem rontja. Az engedélyezett alkatrészeknél ezt is vizsgálják, míg a Kínából érkezőket nem mindig – ez okozza az ellentmondást.

Csak nekünk „újdonság” az út menti parkolóban zajló, rögtönzött műszaki vizsga – Ausztria és Németország kedvelt motoros útjain számtalanszor van ilyen akció

Emellett a felhasznált anyagokat is vizsgálják (pl. vizesen se csússzon a markolat, a nyereg vagy a lábtartó) és semmiképpen ne akadályozza a vezetőt a hirtelen manőverekben. Utóbbira remek példa

a felhajló, kínai fékkar, amit egy óvatlan mozdulattal maga a vezető hajthat fel, ha hirtelen odanyúl, és elakad benne az ujja.

Ez máris olyan tulajdonság, ami miatt nem kap jóváhagyást, hiszen így többszörösére nőhet a veszély észlelése és a fékezés megkezdése között eltelt idő.

Legutóbb Héreg közelében volt kifejezetten az utángyártott alkatrészekre „kihegyezett” razzia, de a Mátrában, Bükkben is rendszeresek a motoros közúti ellenőrzések. Jó hír, hogy a többség kimondottan szabályos: a képen látható akció során ötven motorból csak négy esetben állapítottak meg jogsértést

Röviden tehát nincs semmi teendőd, ha gyári alkatrészt vagy kiegészítőt teszel fel, utángyártott kipufogónál, fékkarnál, nyeregnél stb. pedig egyeztethetsz a forgalmazóval és/vagy a közlekedési hatósággal. Így már vétel előtt biztos lehetsz benne, hogy szabályos a motor és itthon, valamint külföldön sem kaphatsz csekket az új alkatrészek miatt.