Mit jelent az „engedély nélküli átalakítás”?
Gyakran halljuk a rendőrségi hírekben, hogy engedély nélküli átalakítás miatt vették el a forgalmiját az autósnak, motorosnak, miközben a képen szereplő gép látszólag gyári. Mit jelent hát ez a fogalom, és miként kerülheted el, hogy bírságot kapj?
Senkit nem akarunk száraz jogi szövegekkel fárasztani, ezért csak belinkeljük a hivatalos rendeletet: KÖHÉM 5/1990 – akit részletesen érdekel, itt elolvashatja a teljes szöveget, a 25. paragrafusnál van a lényeg. Ez utóbbit ki is másoljuk ide: nem kell igazolnod az alkalmasságot
az alárendelt szerepű pótalkatrészek, tartozékok (díszítőelemek és kényelmi felszerelések stb.) esetében, amelyek a jármű rendeltetésszerű használatára nincsenek befolyással.
Tehát egy felragasztható tankpad miatt nem kell műszakira rohannod, miként a gyári konzolra felrakott oldaldoboz sem vörös posztó a yard szemében – nyugodtan használhatod.
Az engedély nélküli átalakítás következményei
Viszont a motor működésében és irányításában szerepet játszó alkatrészeket ugyanúgy be kell jegyeztetni a forgalmi engedélybe, mint például az autók vonóhorgát. Ilyen például a nyitott kipufogó, a módosított fék- és kuplungkar, a gyáritól eltérő fényszóró stb.
„Ha valaki átalakításokat hajt végre a motoron, javasoljuk szakszerviz, szakember tanácsát kérni vagy a közlekedési hatóság szakembereivel egyeztetni, így a szabálytalan és veszélyt jelentő átalakítások elkerülhetők.” – ezt már a hazai ellenőrzésben résztvevő Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal válaszolta a motorosok kérdéseire, bár arra nem tért ki, hogy pontosan mi az engedély nélkül felrakható kényelmi felszerelés és mi a valódi átalakítás.
Szerencsére Racsné Galambos Gréta r. százados sokkal közlékenyebb volt, mint a Kormányhivatal munkatársa, és elmondta: az alkatrész esetleges baleset során csak olyan alakváltozást szenvedhet, ami a baleset kimenetelét (személyi sérülés fokát) nem rontja. Az engedélyezett alkatrészeknél ezt is vizsgálják, míg a Kínából érkezőket nem mindig – ez okozza az ellentmondást.
Emellett a felhasznált anyagokat is vizsgálják (pl. vizesen se csússzon a markolat, a nyereg vagy a lábtartó) és semmiképpen ne akadályozza a vezetőt a hirtelen manőverekben. Utóbbira remek példa
a felhajló, kínai fékkar, amit egy óvatlan mozdulattal maga a vezető hajthat fel, ha hirtelen odanyúl, és elakad benne az ujja.
Ez máris olyan tulajdonság, ami miatt nem kap jóváhagyást, hiszen így többszörösére nőhet a veszély észlelése és a fékezés megkezdése között eltelt idő.
Röviden tehát nincs semmi teendőd, ha gyári alkatrészt vagy kiegészítőt teszel fel, utángyártott kipufogónál, fékkarnál, nyeregnél stb. pedig egyeztethetsz a forgalmazóval és/vagy a közlekedési hatósággal. Így már vétel előtt biztos lehetsz benne, hogy szabályos a motor és itthon, valamint külföldön sem kaphatsz csekket az új alkatrészek miatt.