Autógumi kisokos

1. Gumi DOT szám

A gumiabroncs DOT (Department of Transportation) száma a gyártás dátumának felel meg. 4 számból áll, melyek a gyártás hetét és évét jelölik. A képen látható abroncsot, 2017 év 23. hetében gyártották. Ezt új gumi vásárlásnál is érdemes ellenőrizni, nehogy egy régóta tárolt abroncsot próbáljanak nekünk eladni, mivel a tárolás során is veszít a minőségéből az abroncs.

Az olyan abroncsokat, amelyek 5 éve vagy annál régebben vannak használatban, szakembernek legalább évente egyszer ellenőriznie kell.
A legtöbb abroncsot 10 éves kora előtt cserélni kellene, de javasolt, hogy elővigyázatosságból valamennyi abroncs, amely a gyártási évétől számítva 10 éve vagy régebb óta üzemel, beleértve a pótkerék abroncsot is, új abroncsra legyen cserélve még akkor is, ha használhatónak néz ki és még nem érte el az előírt kopáshatárt. Azon abroncsoknál, amelyek első szerelt járművön vannak (pl., új abroncs újonnan vásárolt járművön), a jármű gyártójának abroncs cseréjére vonatkozó előírását kell követni, amennyiben van (de ez semmiképpen ne haladja meg a 10 évet).

2. Gumikopás ellenőrzés

Ha a gyártási év szerint még használhatóak az abroncsok, akkor a következő fontos tényező az a gumi futófelületének ellenőrzése. A gumi futófelületének kopását a legegyszerűbben a gumik barázdáiban lévő kopásjelzőkkel lehet ellenőrizni. A kopásjelzők elhelyezkedését a mintaárokban egyes gyártók a gumiabroncs vállrészén pici háromszöggel vagy márkajellel, más gyártók TWI felirattal jelölik.

Ha a gumi kopás eléri a kopásjelzők szintjét, akkor az azt jelenti, hogy a barázdamélység lecsökkent a törvényben meghatározott minimális 1,6 mm-re, tehát a gumiabroncs alaposan meg érett a cserére.
A gumi kopás ellenőrzését profilmélység mérővel is elvégezheted, így a barázdamélység pontos értékét is megtudhatod, nem csak azt, hogy elérte-e már a törvényben meghatározott minimumszintet.
A törvényben meghatározott minimum szint 1,6 mm, de érdemes már akkor lecserélni a gumiabroncsot, amikor a barázdamélység 2 mm alá csökken. Téli gumiknál már a 4 mm alatti barázdamélység is a stabil működést és a biztonságos autózást veszélyeztetheti.
A gumi kopás mindegyik kerék esetén több helyen is érdemes megmérni, hiszen a futófelület kopása sokszor nem egyenletes (pl. futóműbeállítási hiba vagy nem megfelelő keréknyomás esetén).

3. Abroncs méret, sebesség és terhelési index

Az alábbi képen láthatod, a méretet, valamint a sebesség és terhelési indexet.

Így a fenti képen lévő abroncs kerekenkénti terhelhetősége max. 387 kg (75) és a sebesség amivel közlekedhetnek vele az nem haladhatja meg a 190 km/h (T)-t, természetesen megfelelő guminyomás esetén.

Az alábbi táblázatokból tudjuk kikeresni az értékeket.

Terhelési index:

A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Rövidítése: LI (Load Index) A táblázatban megadott kg értékek normál kivitelű abroncs esetén 2.5bar, erősített kivitelű gumiabroncsok estén 2.9bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége is kisebb!

cribmoto_gumikisokos_4

Sebesség index

A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)

FONTOS!

Soha ne szerelj fel az autód eredeti abroncsánál alacsonyabb sebességindexszel rendelkező gumit.